Többek között ilyen kérdések inspirálták azt az ősszel megrendezett városi rajztanári fórumot, melyet Monok Balázs, az Ady-iskola művésztanára kezdeményezett. A szakmai terefere eredménye a közelmúltban megnyílt Rajztanárok kiállítása projekt lett. A tárlatnyitóra szintén az Adyban került sor.
A csoportos bemutatóra tizenegy – a város különböző iskolájában oktató – tanár (Borsos Andrea, Dienes Gyula, Farkas Ferenc, Frimmel Gyula, Gombos Zsófi, Kaszás Bernadett, Király Hajnalka, Nagy Szilvia, Némethné Balogh Ildikó, Monok Balázs és Tánczos György) küldött alkotást. Ennél azonban többen kaptak meghívást.
Monok Balázs a program szervezője azt mondja, a távolmaradásnak leginkább az az oka, hogy sok rajztanár nem alkot. Pedig biztos voltak efféle ambícióik annak idején, különben nem jelentkeztek volna rajz szakos felsőfokú képzésre.
- A rajztanítás általában is egy speciális területe az oktatásnak. Ez a tantárgy ugyanis nem tud „sarkos” lenni, nincsenek olyan merev szabályszerűségei, számon kérhető definíciói, mint más tantárgyaknak. Emiatt talán kicsit háttérbe is szorul; készségtárgyként tekintenek rá. Pedig ennél jóval több! Érdekes az is, hogy bár vannak országos rajzversenyek, az ezeken elért jó eredmények nem jelentenek többletpontot az egyetemi, főiskolai bejutáshoz – fogalmazott.
Hozzátette: fél évvel ezelőtt azért hívták találkozóra a rajztanárokat, mert nincs ilyen jellegű fórum, ahol ezeket a szakmai-és tanítási kérdéseket meg tudnák vitatni. Jó lenne, ha a rajzot tanítók maguk is újra alkotnának, és a következő közös kiállításon még többen szerepelnének. Ez egy fontos előrelépés lenne.
Monok Balázs úgy látja, hogy a most bemutatkozó tizenegy alkotó művein jól látszik, hogy mennyire változatos a modern képalkotás. Hiszen a realisztikusabb ábrázolásoktól az absztrakt formákig sok minden megjelenik a festményeken, grafikákon, szobrokon, vagy éppen a tűzzománcokon. Örömteli, hogy Borsos Andrea jóvoltából napjaink reklámgrafikai trendjeibe is bepillantást nyerhetünk. Bár, már nem is ez számít a legújabb irányvonalnak, hanem az elektronikus képi ábrázolás (fotó, webdizájn). Ezt azonban még nem tanítják az iskolákban.
A Rajztanárok kiállítása persze üzen a diákoknak is. Például azt, hogy a történet nemcsak arról szól, hogy látunk valamit, és azt lerajzoljuk. Hanem, hogy lássunk jobban, figyeljük meg a dolgokat még jobban. Absztrakt ábrázolás esetén pedig arra inspirál, hogy hogyan lehet külső modell nélkül, belülről, a legbensőbb énünkből képet alkotni.
A tárlat a tanév végéig látogatható.
Forrás: www.zalamedia.hu